Alena's Alan Rickman Page - INTERVIEW

     
ZPĚT na stránku Interview
   
 
 

 
Interview přeložila Sarah Alexandra Wiliams
Dalo to dost práce a proto tento překlad, ani jeho části, nepoužívejte bez našeho svolení. Anglický originál pochází ze stránek
The Unofficial AR Page. Za povolení jeho překladu děkuji autorce jmenovaných stránek Suzanne! Thank you very much!

     

     
Rickman se přesouvá do režisérského křesla s filmem "Zimní host"
OD IAINA BLAIRA, PRO LOS ANGELES TIMES SYNDICATE, CNN Interactive - 17.12.1997

Alan Rickman, jeden z britských nejvšestrannějších filmových i divadlech herců, šťastně a zdánlivě snadně přeskakuje od hrdinů k padouchům, z komedií z období romantismu k současným akčním filmům plným explozí.

Hrál Hanse Grubera, nemilosrdného teroristu, jako protiklad Bruce Willise ve Smrtonosné pasti; zazářil jako stejně ohavný šerif z Nottinghamu - nepřítel Robina Hooda, Krále zbojníků a objevil se jako stydlivý a vnímavý plukovník Brandon, protějšek Emmy Thompsonové v "Rozumu a citu".

Nyní se Rickman dal s Thompsonovou znovu dohromady kvůli "Zimnímu hostu" a rozšířil tak své umění dokonce až k přestěhování se za kameru, což se stalo jeho prvním režisérským debutem.

Tichý a své nitro zpytující, "Zimní host", začínající 25. prosince, zkoumá vypjatý vztah mezi nedávno ovdovělou skotskou ženou (Thompsonová) a její matkou, kterou hraje její opravdová matka, Phyllida Law, jež tuto roli hrála předtím i v divadle.

Rickman nemusel pracovat příliš těžce na tom, aby obě do filmu dostal:

"Emma nedělala na hře, zatímco Phyllida tam hrála matku, ale jakmile byla hotová filmová verze, automaticky z toho vyplynulo, že se Emma také připojí," vysvětluje.

"Samozřejmě, na druhé straně také pomáhala projekt financovat, ale stále je to pro ni skvělá role, stejně jako úžasný dárek pro její matku, tím, že pomohla umožnit natočit skvělé představení.

Zeptejte se režiséra, jestli mezi ženami byly nějaké známky soutěživosti a začne se smát.

"Ne, naštěstí spolu vycházejí velmi dobře - skoro zapomenete, že jsou to matka s dcerou. Prostě si myslíte:  'Mám tady dvě hlučná individua, která ne a ne zmlknout!' Nemůžete je udržet potichu, musel byste je jedině něčím praštit do hlavy."

Proč si Rickman vybral "Zimního hosta" jako cíl svého prvního režisérského úsilí?

"Režíroval jsem to už v divadle, a tak to bylo jako bych se k tomu nějak přilepil," říká. "Nebylo to vědomá volba a jistě jsem si hned nemyslel, že z toho bude film. Pak se to zkombinovalo a vypadalo jako docela dobrý nápad. Rozhodně se mi nechtělo nechat se s tím babrat někoho jiného."

Prohra, nebo vítězství. Klesnout, nebo plavat.

Herec by si mohl vybrat snazší projekt, s kterým by udělal svůj debut.

"Natáčeli jsme celý film v oblasti Skotska a museli vybudovat interiéry ve skladu s obilím, takže nic se nedělalo v bezpečí studia, což se ukázalo jako skutečný problém," přiznává. "Vrcholem bylo, že se dvě třetiny filmu odehrávají venku a většina scén je umístěna na pláži se zamrzlým mořem."

Sečteno a podtrženo, celý příběh se odehraje zhruba ve čtyřech hodinách, což znamená, jak objasňuje režisér: "Nemůžete tam mít stovky různých obloh, každá za jiných podmínek- a točili jsme v říjnu, listopadu a prosinci minulého roku, takže dobré světlo bylo jen od devíti ráno, do tří odpoledne a veškerý sníh i led byly součástí kulis."

Naštěstí pro Rickmana a jeho tým přišla záchrana v podobě digitálních a vizuálních efektů. "Nemohl bych film dokončit bez počítačové grafiky," říká režisér, který prý o filmových technologiích před natáčením nevěděl "vůbec nic", ovšem nyní už neví pouze  "skoro nic".

"Bylo to trochu jako skok do neznáma, ale věřil jsem scénáři dramatičky Sharman MacDonaldové a navíc mi na tom opravdu záleželo," říká. "Když vás něco žene kupředu, může to docela dobře být vášeň nebo důvěra ve věci, které děláte. Předpokládám, že já to viděl jako výzvu, tak proč ji nezkusit?" Velmi úzce propojeni, Rickman a producent digitálních efektů, Steve Rundell, vytvořili pro film více než 75 digitálních záběrů.

"Veškerý led byl vytvořen digitálně. Měli jsme nějaké jasné, modré oblohy, které se, digitálně přetvořeny, přizpůsobily zbytku, mořští racci byli přidáni dodatečně a na konci jsme dokonce kolem rozprostřeli mlhu," líčí Rickman. "Byla zde pouze jedna scéna, kde jsme obraz úplně odstranili, to byla částečně kosmetická úprava a částečně neuvěřitelná tvořivost, ve výsledku vypadající vynikajícně.

Důvěra ve zvláštní efekty

"V podstatě by tento film nemohl být donedávna vůbec natočen, protože až dnes úroveň rafinovanosti dovoluje efektům být věrohodnými i nenápadnými zároveň," dodává Rickman.

"A nemohl jsem dělat film bez znalosti skutečnosti, že se o nás budou všichni starat. Mělo to být buď tak, a nebo natáčet na Islandu, ale tam bylo v té době velké chladno a nikdo vám nepojistí herce, které vysadíte na led, navíc se nehodila architektura, ani na to nebyl rozpočet. Rickman prozkoumal lokace ve Skotsku tím, že "prostě jezdil všude možně, dokud nenašel to, co chtěl. Každý říkal, že jsme blázni, když tu zkoušíme natáčet v tuhle část roku a dodnes nevím, jak se nám vlastně podařilo dostat pojištění a kapitál, ale dokázali jsme to."

"Zimní host" byl natočen s rozpočtem šest milionů dolarů. "Měli jsme okolo dvou měsíců na předprodukci, když technické oddělení dostalo za úkol vše připravit, inscenace byly navrženy, a tak jsme složili skládanku dohromady," oznamuje. Od začátku mi bylo jasné, že bude potřeba použít hodně speciálních efektů, ačkoli technické oddělení mi mohlo dát možná 100 yardů (91,44m) sněhu a ledu -- věděl jsem ale, že potřebuji horizont táhnoucí se do nekonečna.

Rickman: Překážky podporují kreativitu

Natáčení na efekt bylo "dosti přísné"," říká Rickman. "Takže se lidé museli zapojit a říct nám, kdykoli jsme měli minimální pohyb s kamerou, nebo když to měl být pevný záběr pokaždé, když se moře objevilo na obraze."

Limitovaly takové technické překážky Rickmanovu uměleckou vizi?

"Vůbec ne," říká režisér, "protože si myslím, že pravá kreativita je také spojena s disciplinou. "Dokonce, i když je to pouze rozpočet, který vás táhne dolů, pomůže kreativita."

"Byla to skvělá zkušenost a občas naprostá hrůza," shrnuje Rickman, "ale představte si, že takhle to chodí s každým filmem. Nemůžete předpovědět, jaké to bude, ale jsem na výsledek velmi pyšný. Skončili jsme ve stejnou chvíli, jako náš rozpočet. Byla to tahanice, ale vyšla nám."

Je Rickman dychtivý zopakovat si zážitek s režírováním?

"Se správným projektem rozhodně," říká. "A dokonce klidně další se speciálními efekty. Ve skutečnosti, můj další film jich bude plný, ačkoli se v této době objevuji spíše jako divadelní herec. Hraji totiž anděla v novém filmu Kevina Smithse "Dogma", takže tam je spousta křídel, rašících lidem ze zad."
 
  

     

Nahoru